Onderzoek hybride gezinszorg

Waarover gaat het ?

Enkele thuiszorgaanbieders onderzochten de mogelijkheid om naast hun 'zorg aan huis' een complementair beeldbelaanbod voor hun klanten te voorzien.
Wie heeft daarvoor interesse bij klanten en bij verzorgenden?
Waaruit bestaat die complementariteit?
Biedt beeldbellen meerwaarde voor de zorg?
Wat is er nodig om dit aanbod 'tot bij de klant te krijgen'?
Is er willingness-to-pay voor deze extra service?

Wie zijn de partners?

Dit project wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid.
Het wordt gerealiseerd door:

De Arteveldehogeschool werd ingeschakeld om dit project via een onderzoek te ondersteunen.

Het onderzoeksrapport

Je kan het onderzoeksrapport downloaden door op de foto te klikken

Wat houdt het onderzoek in?

Het onderzoek bestond uit 4 invalshoeken:
  • het profiel van de beeldbelklanten in de gezinszorg in kaart brengen (via data uit intakegesprekken en interviews met klanten);

• ervaringen met beeldbelgesprekken inventariseren via interviews met klanten en verzorgenden;

• zicht krijgen op de inhoud van de beeldbelgesprekken (via interviews) en verkennen of er linken zijn met de zorgdoelen die per klant bepaald zijn.

• diverse aspecten van het implementeren van beeldbellen in het zorgaanbod in beeld brengen aan de hand van klantreizen.

Op basis van die vier invalshoeken formuleerden we aanbevelingen en hefbomen voor een betere hybride gezinszorg.
Het onderzoeksrapport werd  eind april 2023 bezorgd.

Door wie werd dit onderzoek uitgevoerd?

Medewerkers aan dit onderzoek waren Martine De Zitter en Philippe Bocklandt.
In een vervolgproject ondersteunen we i-mens en Familiehulp bij het verder concretiseren van visie en positie van het hybride aanbod in de ruimere werking én ondersteunen we de kwaliteit van de beeldbel-zorggesprekken via intervies met de beeldbelverzorgenden.

Mens, Samenleving & Digitalisering Arteveldehogeschool
Arteveldehogeschool - Sociaal werk
Sint-Annaplein 31
9000 Gent
België

© 2012 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode