Onderzoek hybride gezinszorg
Waarover gaat het ?
Enkele thuiszorgaanbieders onderzochten de mogelijkheid om naast hun 'zorg aan huis' een complementair beeldbelaanbod voor hun klanten te voorzien.
Wie heeft daarvoor interesse bij klanten en bij verzorgenden?
Waaruit bestaat die complementariteit?
Biedt beeldbellen meerwaarde voor de zorg?
Wat is er nodig om dit aanbod 'tot bij de klant te krijgen'?
Is er willingness-to-pay voor deze extra service?
|
Wie zijn de partners?
Het onderzoeksrapport
Wat houdt het onderzoek in?
-
het profiel van de beeldbelklanten in de gezinszorg in kaart brengen (via data uit intakegesprekken en interviews met klanten);
-
ervaringen met beeldbelgesprekken inventariseren via interviews met klanten en verzorgenden;
-
zicht krijgen op de inhoud van de beeldbelgesprekken (via interviews) en verkennen of er linken zijn met de zorgdoelen die per klant bepaald zijn.
-
diverse aspecten van het implementeren van beeldbellen in het zorgaanbod in beeld brengen aan de hand van klantreizen.
Wat zijn resultaten van dit rapport?
Binnen de gezinszorgorganisaties leidden de aanbevelingen van dit onderzoeksproject tot verdere strategische keuzes rond hybrige gezinszorg én tot intensievere ondersteuning en coaching van de beeldbelverzorgenden. Mede op basis van deze onderzoeksresultaten besliste minister Crevits om beeldbellen in de gezinszorg te erkennen en verder te ondersteunen. Meer info |