Waarom methodieken voor online en blended welzijnswerk?
Methodiek geeft handvaten om op een systematische professionele wijze aan het werk te gaan.
Wanneer nieuwe hulpverleningscommunicatievormen ontstaan - zoals bij online en blended welzijnswerk het geval is - is het zinvol om de aanwezige en zich ontwikkelende knowhow te bundelen en ter beschikking te stellen van welzijnswerkers.
Ervaren onlinehulpverleners kunnen in deze methodieken (h)erkenning en reflectiemateriaal vinden om hun praktijk te toesten.
Voor nieuwe onlinehulpverleners bieden deze methodieken een houvast en leidraad om praktijkervaringen op te bouwen.
Welzijnsorganisaties kunnen deze methodieken gebruiken om niet telkens opnieuw het warm water te moeten uitvinden.
Onze methodieken voor online en blended welzijnswerk:
VISIE-INSTRUMENT VOOR DIGITALE DAGBESTEDING VOOR MENSEN MET EEN BEPERKING In het projectmatig wetenschappelijk onderzoek Digi-act ontwikkelden we een visie-instrument om als organisatie te bepalen hoe je kijkt naar een digitaal aanbod voor dagbesteding of vrije tijd voor mensen met een beperking. Meer info ... |
||
MEEWERKEN AAN 'BANDBREEDTE'
Via 'Bandbreedte' wil Agentschap Opgroeien blended werken in de jeugdhulp versterken en ondersteunen. Vanuit onze expertiselijn werkten we mee aan een zestal deelpakketten in dit project.
|
||
READY TO BLEND ?! |
||
HINCL HINCL staat voor Helder en INCLusief online communiceren. Dit gratis elearningpakket biedt je handvaten om verstaanbare online info uit te werken voor zoveel mogelijk mensen. De voorbeelden komen uit de sector 'opvoedingsondersteuning' maar alle hints en kaders zijn bruikbaar voor het brede welzijnswerk. Link naar HINCL Meer info over dit project... |
||
eeeeee | CH@TLAS De methodiek voor chatten in eerstelijnswelzijnswerk wordt uitgewerkt met kaders, do's & don'ts en voorbeelden in 4 modules: eigenheid chathulp - de stappen in een chathulpgesprek - de actoren in chathulp - schermlezen en schermschrijven. Dit is een dubbel aanbod: Link naar de brochure Link naar het e-learingaanbod |
|
SIMBA Methodiek met betrekking tot het succesvol implementeren van beeldbellen (=skypen) in ambulant welzijnwerk. Meer info ...
|
||
Optim@il Methodiek met aandacht voor e-mailhulpbeleid en met do's en don'ts omtrent professioneel e-mailen in welzijnswerk en gezondheidszorg. Meer info ... |
||
E-maildienstverlening in opvoedingsondersteuning Methodiek met aandacht voor e-mailhulpbeleid en do's en don'ts omtrent professioneel e-mailen in opvoedingsondersteuningsorganisaties. Uitgewerkt in samenwerking met EXPOO Meer info ... |
||
Onlinedagboek voor welzijnswerk en gezondheidszorg Methodiek met handvaten voor het technsich en inhoudelijk professioneel inzetten van onlinedagboeken. Meer info ... |
||
Quickscan chathulp hulpinstrument voor het sceenen van chathulptranscripten in eerstelijns welzijnswerk Meer info .. |
||
Ch@dvice Gids Methodiek rond professioneel chatten in eerstelijns welzijnswerk met focus op seksueel misbruik. Deze methodiek werd internationaal uitgewerkt in opdracht van de Europese Commissie en in samenwerking met Child Focus Meer info ... |
||
Sociaal werk netwerkt online |
||
Onlinehulp implementeren Brochure met do's en don'ts rond het implementeren van onlinehulp in welzijnswerk Meer info ... |
||
Ch@dvice Reflector Hulpmiddel bij het professioneel implementeren van chathulpverlening in welzijnswerk Meer info ... |