Bandbreedte

'Bandbreedte' is een project van Agentschap Opgroeien van de Vlaamse Overheid waarbij ingezet wordt op het versterken van het digitale en blended aanbod in de jeugdhulp.

Meer info over Bandbreedte

Vanuit onze expertiselijn werkten we mee aan diverse deelprojecten binnen 'Bandbreedte':

Onderzoek naar en procesbegeleiding rond kwaliteitsvolle samenwerkingsplatformen voor de jeugdhulp

Samen met SAM, Online-hulpverlening.be en UCLL werkten we vanuit onze expertiselijn mee aan een onderzoek naar de behoeften en tools voor het digitaal ondersteunen van de samenwerking tussen jongeren, hun netwerk en professionals in de jeugdhulp.

Dat rapport kan je hier downloaden

Advies over visie en positie van blended ondersteunen van kinderen, jongeren en gezinnen

Samen met SAM begeleidden we vanuit onze expertiselijn 23 experts die een advies formuleerden over visie op blended ondersteunen van kinderen, jongeren en gezinnen én over de positie van een digitaal aanbod daarbinnen.

Dat advies kan je hier downloaden.

Meewerken aan vormingsaanbod rond blended werken in de jeugdhulp

Samen met SAM en UCLL werkten we vanuit onze  expertiselijn mee aan meerdere opleidingen en vormingstrajecten voor professionals die werken met kinderen, jongeren en gezinnen. Een greep:
  • Training chatten, e-mailhulp, beeldbellen
  • Sociale media inzetten in begeleidingstrajecten
  • Blended werken
  • Blended hulpcoach

Een overzicht van deze opleidingen vind je hier

Ontwikkelen van een kader voor digitale competenties in de jeugdhulp

Samen met SAM en UCLL ontwikkelen we een kader voor digitale competenties voor ondersteuners van kinderen, jongeren en gezinnen.

Dat kader-in-ontwikkeling kan je hier downloaden.

Apps met focus op jeugdhulp screenen en beschrijven

Speciaal voor Opgroeien screenden en beschreven we samen met SAM apps en website voor www.onlinehulp-apps.be waarbij de focus lag op het ondersteunen van kinderen, jongeren en gezinnen

Digivertrouwen van jeugdhulpverleners mee versterken

Samen met SAM, UCLL en Mediawijs werken we in drie pakketten aan het versterken van divertrouwen van jeugdhulpmedewerkers:
  • een capaciteitsmeting omtrent digivertrouwen in jeugdhulporganisaties
  • innovatielabs waarbij we inspirerende praktijken uitwisselen
  • trajectjes om middenveldactoren te sensibiliseren om jeugdhulporganisaties te ondersteunen rond blended werken.