OCMW n@bij

Waarom dit project ?

Schoorvoetend gebruiken OCMW's in Vlaanderen onlinehulptoepassingen om hun hulp- en dienstverlening te versterken: informatieve websites, e-mailhulpvragen beantwoorden, budgettools gebruiken, online een klacht kunnen indienen, ...
Dit gebeurt echter in grote verscheidenheid en niet altijd even kwaliteitsvol: websites zijn vaak sterk organisatiegericht en bevatten veel vakjargon; een e-mailhulp- en sociale mediabeleid ontbreekt vaak en vele OCMW-medewerkers kennen de mogelijkheden om onlinetools in hun begeleidingen in te zetten amper of niet.
Dat bleek uit de quickscan over onlinehulprealisaties en -plannen die in 2016 werd gerealiseerd.

Wat houdt dit project in ?

In dit project worden inspirerende praktijken in kaart gebracht die een antwoord formuleren op volgende zes vragen:

• Wat betekent klantgerichtheid in OCMW's?
  • Hoe kan de klantgerichtheid in OCMW's versterkt worden via online informeren?
  • Hoe kan de klantgerichtheid in OCMW's versterkt worden via online contacteren?
  • Hoe kan het klantgericht werken in OCMW's versterkt worden door onlinetools in te zetten in trajectbegleiding?
  • Hoe kunnen klanten online makkelijker feedback geven op de OCMW-dienstverlening?
  • Wat zijn inspirerende praktijken bij het implementeren van onlinetools in de OCMW-werking?

Hoe werd dit project aangepakt ?

Een combinatie van onderzoeks- en werkvormen worden ingezet, onder andere

• desk research;
  • screening van websites en inspirerende praktijken;
  • focusgroepgesprekken met OCMW-clienten;
  • focusgroepgesprekken met OCMW-samenwerkingsverbanden.

Wat is het resultaat van dit project ?

Een elearningpakket waar je gratis alle materiaal kan bekijken:

Projectduur

Dit project wordt uitgevoerd van           1 september 2017 tot en met 31 augustus 2019

Projectmedewerkers

Dit project wordt uitgevoerd door docenten en onderzoeksmedewerkers van de Arteveldehogeschool
  • Philippe Bocklandt (philippe.bocklandt@arteveldehs.be)
  • Elise Pattyn (elise.pattyn@arteveldehs.be)
  • Martine De Zitter (martine.dezitter@arteveldehs.be)
  • Tommy Opgenhaffen (tommy.opgenhaffen@arteveldehs.be)

Geïnteresseerd ?

Surf naar https://elearning-onlinehulp.be/ocmwnabij/ of contacteer één van de medewerkers

Partners