Kwaliteitsvol werken met onlinedagboeken

een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek van de Arteveldehogeschool

Waarover gaat het?

Onlinedagboek.be is in een eerder Tetraproject (IWT) technisch uitwerkt en wordt breed ingezet in verschillende sectoren in geestelijke gezondheidszorg, welzijnswerk en onderwijs. (Klik hier voor meer info)

Via  een  kwantitatieve en kwalitatieve analyse van onlinedagboeken willen we in dít onderzoeksproject een antwoord geven op de volgende  vraag. “Hoe kunnen onlinedagboeken inhoudelijk worden opgemaakt zodat ze professioneeel kunnen worden ingezet als instrument in blended hulpverlening?”

Wat zijn de resultaten van dit onderzoek?

Dit project levert onder andere volgende eindproducten op:

Kwaliteitsvol werken met onlinedagboeken
in psycho-sociale hulp

Een methodiekhandleiding om stapsgewijs
keuzes te maken over waarom en hoe een
onlinedagboek inzetten in psycho-sociale hulp

Infographic: een onlinedagboek opmaken

Een overzichtelijk stappenplan
met do's en don'ts voor het
opmaken van een onlinedagboek.
Om te downloaden: klik hier
Een checklist voor een professioneel onlinedagboek voor psycho-sociale hulp

Een korte checklist die een hulpverlener kan helpen bij het opmaken van een gebruiksvriendelijk onlinedagboek voor psycho-sociale hulp.
Om te downloaden: klik hier
Aanbevelingen en succesfactoren bij het gebruik van onlinedagboeken

Kernachtig geformuleerde do's & don'ts voor het opmaken van onlinedagboeken en succesfactoren bij het inzetten ervan in psycho-sociale hulp.
Om te downloaden: klik hier
Kwaliteitsvol werken met onlinedagboeken in psycho-sociale hulp

Een onderzoeksrapport op basis waarvan bovenstaande methodiek, aanbevelingen,
do's & don'ts werden geformuleerd.

De onderbouw dus.

Hoe pakten we dit aan?

Dit praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek bevatte twee luiken:

• een kwalitatieve analyse van onlinedagboeken die door hulpverleners en zorgverstrekkers uit 46 welzijns- en zorgorganisaties gemaakt zijn in de periode maart 2013 - oktober 2015.
  • focusgroepgesprekken met hulpverleners en zorgverstrekkers die in de loop van het onderzoeksjaar met een onlinedagboek werken. Via focusgroepen en intervisiemomenten worden ervaringen met het onlinedagboek van hulpverleners en cliënten in kaart gebracht en wordt ingezoomd op hoe onlinedagboeken in een hulpverleningstraject worden ingeschakeld.
Het volledige onderzoeksdossier vind je hier.

Wie is bij dit onderzoek betrokken?

Bij dit onderzoek werden hulpverleners en zorgverstrekkers betrokken van welzijns- en zorgorganisaties die aan de slag zijn met www.onlinedagboek.be.
Het onderzoek werd uitgevoerd door ...
... Martine De Zitter, docent en onderzoeksmedewerkerster van de Arteveldehogeschool - opleiding Sociaal werk
... Giselinde Bracke, docent en onderzoeksmedewerkster van de Arteveldehogeschool - opleiding Pedagogie van het jong kind
... Philippe Bocklandt, docent en onderzoeksmedewerker van de Arteveldehogeschool - opleiding Sociaal werk
... Kim Van Durme, docent en onderzoeksmedewerkster van de Arteveldehogeschool - opleiding Sociaal werk
Een begeleidingscommissie bestaande uit academici en werkveldvertegenwoordigers adviseerde dit project.

Wie financierde dit onderzoek?

Dit onderzoek wordt gefinancierd door de dienst Onderzoek en Dienstverlening van de Arteveldehogeschool als één van de 16 praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoeksprojecten (pwo) die de hogeschool in academiejaar 2016-2017 uitvoerde.
Meer info over al deze pwo-projecten vind je hier.

www.onlinedagboek.be

Contact:

Wil je meer info over dit project:

martine.dezitter@arteveldehs.be

Met dank aan de leden van de adviescommissie:

Mandy Claessens - Arteveldehogeschool
Herwig Claeys - CAD Limburg