quickscan onlinehulp in ocmw's

Voor de viering van 40 jaar OCMW's werd op het congres van de Programmatorische overheidsdienst Maatschappelijke Integratie op 15 december 2016 in Brussel ook gefocust op de uitdagingen en de toekomstmogelijkheden van de OCMW's: onlinehulp is daarbij één van de perspectieven.

Een bevraging van onlinehulprealisaties en plannen bij de OCMW's

Om beter zicht te krijgen op welke onlinehulpaanbod en welke onlinehulpplannen OCMW's hebben, kregen alle OCMW's de kans om een onlinebevraging hierrond in te vullen.
295 OCMW's vulden deze bevraging in, waarvan 173 nederlandstalige OCMW's en 122 franstalige CPAS.
Daarmee bereikten we met deze bevraging een respons van 48 %.

Klik op de afbeeldingen hieronder om het rapport of de kaarten met onlinehulpaanbod en -plannen van OCMW's en CPAS te downloaden:

Onlinehulprealisaties en -plannen van OCMW's per provincie

Op de provinciale ontmoetmoetingsdagen van OCMW-medewerkers werd/wordt deze quickscan voorgesteld - met nadruk op de provinciale resultaten. Hieronder vind je de presentaties per provincie:

Het Brussels gewest:

Het Vlaamse gewest:

Het Waals gewest:

Een beknopte presentatie
Op het congres 40 jaar OCMW werd een beknopt overzicht van de resultaten van de bevraging van onlinehulprealisaties en -plannen van de OCMW's gegeven. Tevens werden inspirerende voorbeelden aangereikt en 8 uitdagingen omtrent onlinehulp voor de OCMW's geformuleerd.

Deze presentatie kan je downloaden door op de afbeelding hieronder te drukken: